Het instellen van de mail op mijn computer lukt niet. Wat nu?

Als het instellen van de mail op je computer niet lukt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Met onderstaand stappenplan kun je zelf vinden wat het probleem is en hoe je dat oplost. Dat is eenvoudiger dan je denkt, maar zorg wel dat je de stappen exact volgt.

Belangrijk: de instellingen voor je e-mail staan volledig los van de login gegevens voor de Online beheeromgeving.

Bij het ontvangen van e-mail in het mailprogramma van je computer maakt je contact met onze server. Daar wordt gecontroleerd of er nieuwe berichten zijn. Als dat zo is, worden de berichten verzonden naar je eigen computer. Om contact te maken met de server heb je het juiste serveradres en de juiste gebruikersnaam/wachtwoord combinatie nodig. Als één van deze gegevens niet juist is, zal het aanmelden niet lukken en ontvang je je mail dus niet.

1. Account aanmaken of bekijken

Je maakt e-mailaccounts zelf aan in de Online beheeromgeving, via Instellingen > E-mailaccounts. Daar kun je ook zien welke e-mailadressen je in gebruik hebt. Bij het aanmaken van je e-mailaccount bepaal je of het mailaccount een zelfstandige mailbox heeft of dat je de mail laat doorsturen naar een ander e-mailadres. Als je dat laatste hebt ingesteld, kun je je mail niet verzenden en ontvangen in Outlook.

Lees hier hoe je een forwardaccount verandert in een zelfstandige mailbox.

2. Accountinstellingen controleren

De eerste stap is het controleren van je gebruikersnaam en wachtwoord. Dat doe je door je rechtstreeks aan te melden op onze server. Open daarvoor je internetbrowser en voer in de adresbalk het adres van je website in en zet daar /webmail achter. Dus is je website bijvoorbeeld http://www.zelfproberen.nl/, dan is het internetadres van je webmail http://www.zelfproberen.nl/webmail.

Je ziet nu het loginscherm van je webmail waar gevraagd wordt om je gebruikersnaam en wachtwoord. Je gebruikersnaam is je exacte en volledige e-mailadres, zoals je dat hebt aangemaakt in de Online beheeromgeving, je wachtwoord is zoals je dat hebt zelf ingesteld.

  • Lukt het aanmelden, ga dan door naar stap 4
  • Lukt het aanmelden niet, ga dan door naar stap 3

3. Accountinstellingen aanpassen

Als het niet lukt om je aan te melden bij de webmail, gebruik je de verkeerde gebruikersnaam en/of het verkeerde wachtwoord. Je kunt deze gegevens zelf aanpassen, in de Online beheeromgeving van je website.

  1. Log in door onderaan op je website op "Login" te klikken
  2. Kies in het bovenmenu de optie "Instellingen"
  3. Kies nu in het linkermenu de optie "E-mailaccounts"
  4. Je ziet nu een overzicht van je e-mailaccounts
  5. Controleer of het betreffende mailaccount in het overzicht staat
  6. Controleer of het betreffende mailaccount als instelling heeft: "Zelfstandige mailbox"
  7. Als dat allebei het geval is, klik op "Wachtwoord"
  8. Voer een nieuw wachtwoord in, let op het gebruik van hoofdletters en kleine letters
  9. Klik op "Opslaan"

Ga nu terug naar stap 2 en probeer het nog een keer. Let op dat je hele e-mailadres gebruikt als gebruikersnaam en het nieuwe wachtwoord dat je zojuist hebt ingesteld.

4. Serverinstellingen controleren

Als het lukt om je aan te melden bij onze server, weet je zeker dat je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt. Tijd om de instellingen in Outlook te controleren.

Open je mailprogramma op je computer en ga naar accountinstellingen (kijk in de handleiding van je mailprogramma hoe je dat doet). Bij de serverinstellingen zie je Inkomende mailserver en een Uitgaande mailserver. Vul bij beiden de domeinnaam van je website in, maar dan zonder het deel "http://www." en zonder de "/" aan het einde.

Let op dat je op het tabblad "Server voor uitgaande mail" (onder "Meer instellingen") aanvinkt "Dezelfde gegevens gebruiken als voor mijn inkomende mail" en dat je op het tabblad "Geavanceerd" bij het type versleutelde verbinding "Geen" hebt geselecteerd.

5. Alternatieve instellingen uitgaande mail

Lukt het ontvangen van mail wel, maar het verzenden niet? Dan kan dat aan de instellingen van uitgaande mailserver liggen. Niet iedere internetprovider staat namelijk het verzenden van e-mail via een andere server dan die van de provider zelf toe. 

De poortinstellingen (inkomend 110, uitgaand 25) hoef je normaal gesproken niet te wijzigen, maar je zou kunnen testen of het verzenden wel lukt als je poort 587 gebruikt voor de uitgaande mailserver. Dat stel je in bij de geavanceerde instellingen van je e-mailaccount.

Als dat niet helpt, is er nog de optie om - in plaats van je eigen domein - de SMTP-server van je internetprovider in te stellen. Via Google is redelijk eenvoudig te achterhalen welke uitgaande server jouw internetprovider gebruikt.

6. Nog steeds niet opgelost?

Is het mailprobleem na het volgen van bovenstaande stappen nog steeds niet opgelost? Stuur dan een e-mail naar support@mooiesite.nl aan waarin je in ieder geval de volgende gegevens vermeldt:

  • Domeinnaam
  • Het e-mailadres dat je probeert in te stellen
  • De servergegevens die je hebt gebruikt
  • Welke foutmelding je krijgt

We nemen na ontvangst van je bericht zo snel mogelijk contact met je op.

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk