6 tips voor zoekmachines

De tips hieronder lijken soms open deuren, maar het zit geraffineerder in elkaar dan je wellicht denkt. Lees ze daarom goed en probeer vooral de samenhang in de gaten te houden.

  1. Zorg voor links naar je website
  2. Probeer niet overal op gevonden te worden
  3. Gebruik de technische mogelijkheden
  4. Zorg voor regelmatige updates
  5. Meld je website niet ineens overal aan
  6. Heb geduld

1. Zorg voor links naar je website

Google zoekt de hele dag het internet af wijzigingen, crawlen heet dat. Dat gaat tamelijk willekeurig: Googlebot, de crawler van Google, start op een website en volgt alle links die het kan vinden. Iedere pagina die wordt gevonden, wordt weer "gelezen" en alle aangetroffen links worden weer gevolgd, enzovoort. Alle "gelezen pagina's" worden door Google in een grote database gezet. De zoekresultaten die je op www.google.nl ziet, komen rechtstreeks uit die database.

De Googlebot zal ook op jouw website langskomen, mits er ergens een link wordt gevonden. Met andere woorden: zonder links naar je website, wordt je website niet gevonden.

En voor Google geldt: hoe meer links hoe beter. Als de Googlebot overal op internet links naar je website tegenkomt, zal het systeem concluderen dat er heel veel internetgebruikers zijn die je website de moeite waard vinden. Ze verwijzen er immers niet zomaar naar.

2. Probeer niet óveral op gevonden te worden

Lok geen bezoekers naar je website, terwijl ze daar eigenlijk niets te zoeken hebben. Google kijkt niet alleen naar het klikgedrag op de eigen site, maar ook naar de tijd die het duurt voordat een gebruiker zich opnieuw op hun website meldt. Is een bezoeker binnen een paar tellen terug, dan voldeed het zoekresultaat blijkbaar niet aan de verwachtingen. Daardoor zal het zoekresultaat wat verder naar beneden geplaatst worden.

Dus: bezint eer ge begint. Maak bij voorkeur een lijstje van zo'n 10 tot 15 steekwoorden of korte zinnen die je onderscheiden van je concurrentie. Zorg er vervolgens voor dat je deze termen gebruikt op je buttons, als alineatitels en in je teksten. Hoe concreter en unieker je steekwoorden, des te groter is de kans dat je hoog scoort in de zoekresultaten. Zet dus niet te breed in, want dan scoor je op alle termen matig.

Als de omschrijving van je website niets te maken heeft met de werkelijke inhoud, dan kent Google strafpunten toe. Dat geldt ook voor het opnemen van een pagina met allerlei woorden die niets met de rest van de site te maken hebben. Dit werkt wellicht op de korte termijn, maar is op wat langere termijn erg ongunstig.

3. Gebruik de technische mogelijkheden

Onder de motorkap van je website worden allerlei codes meegegeven aan de verschillende onderdelen. Zorg dat je de juiste codes gebruikt. Dat heeft Mooiesite.nl natuurlijk heel makkelijk gemaakt. Zo krijgt de titel van een alinea automatisch een titelcode mee. En Google kan dan misschien geen afbeeldingen lezen, maar de naam die je een afbeelding geeft wel. Gebruik die opties dus optimaal.

4. Zorg voor regelmatige updates

Een site waar nooit iets aan verandert, die veroudert. Een website die regelmatig inhoudelijk wordt aangepast daarentegen, die wordt wat vaker door Google bezocht. Probeer daarom minstens iedere 2 weken je site te updaten. Een actief weblog is een sterk middel om je website interessant te maken voor bezoekers en zoekmachines. Op je weblog kun je bijvoorbeeld regelmatig een vakinhoudelijk artikel plaatsen, waarbij je bezoekers de mogelijkheid geeft te reageren.

5. Meld je website niet ineens overal aan

Je komt ze regelmatig tegen op internet: sites waar je jouw site bij 50, 100, 1000, of zelfs 5000 zoekmachines tegelijk kunt aanmelden. Doe dit niet. Deze tools hebben geen enkele zin. Sterker nog, waarschijnlijk meld je je alleen aan voor een spamlijst.

Google is niet gek. Je aanmelden voor 100 websites ineens wordt door Google ook opgemerkt, maar niet in de positieve zin. Het systeem zal namelijk concluderen dat zoveel populariteit ineens erg onwaarschijnlijk is, waardoor de links als "ingekocht" en niet als "waardevol" zullen worden aangemerkt. Deze "meld-je-in-één-keer-aan"-tools zijn bovendien in strijd met de gebruikersvoorwaarden van Google. Het is namelijk verboden om automatische toepassingen op Google los te laten. Als gevolg zou het je je zelfs een ban op kunnen leveren: Google negeert je voortaan!

Maak dus nooit gebruik van diensten die aanbieden je ineens bij heel veel sites aan te melden. De zoekmachines van nu vinden je site vanzelf.

6. Heb geduld

Het internet is groot. Google heeft dus best wat tijd nodig om alles in de gaten te houden en te verwerken. Zeker in de beginfase of als je niet zo vaak wijzigingen aanbrengt op je website, kan het zomaar een paar weken duren voordat Google het door heeft. Als een aanpassing dus niet direct resultaat oplevert, betekent dat niet per definitie dat het geen zin had.

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen